17-åriga Olivia Seltzer grundade The Cramm för att få Gen Z att läsa nyheterna

Olivia Seltzer är den 17-åriga grundaren av The Cramm , ett dagligt nyhetsbrev och cheatsheet för Gen Z.

Seltzer har gjort det till sitt mål att överbrygga klyftan mellan nyhetsmedier och hennes generation och idag läses The Cramm i 113 länder runt om i världen och har 2,5 miljoner läsare varje månad på alla plattformar.

The Cramm är i grunden en Gen Z-version av nyheterna, berättade Seltzer In The Know. Traditionella nyheter ansluter inte riktigt till min generation och i första hand beror det på en kontextbarriär, en språkbarriär och också en barriär i form av medium.



År 2016, när Seltzer var 12, gick hon på en övervägande Latinx-skola. Plötsligt var allt hon och hennes kamrater kunde prata om var nyheterna, särskilt med spetsen in hatsk retorik .

Allt vi kunde prata om var valet. Men samtidigt märkte jag att ingen av oss faktiskt läste eller tittade på nyheterna eftersom de främst är skrivna av och inriktade på en äldre demografi. Tyvärr kopplade inte riktigt till min åldersgrupp , Hon sa.

Seltzer var säker på att hon och hennes vänner inte kunde förändra världen om de inte visste om det. Cramm var hennes lösning. Nu vaknar tonåringen klockan 05:00 varje dag för att kurera rubriker och skriva om berättelser på ett sätt som översätts till Gen Z.

Jag skriver det exakt hur jag pratar med mina vänner, i stället för att använda detta mer akademiska ord, varför kan jag inte säga 'BTW' eller 'FYI'? Men på ett sätt som fortfarande känns väldigt naturligt, sa Seltzer.

Cramm har 500 ambassadörer över hela världen som hjälper Seltzer att berätta historier på sociala medier, sprida världen och skapa innehåll. Varje The Cramm-nyhetsbrev avslutas med en månatlig uppmaning till handling för att få Gen Z med att förändra världen.

Seltzer planerar att publicera Kläm den här boken 2022 och skapa en 24-timmars nyhetsmedieplattform.

Jag tror absolut på ungdomars makt, Seltzer. Vi är i den positionen där vi har förmågan att vara mer kraftfulla än någon annan generation före oss. Vi har faktiskt verktygen och resurserna för att förverkliga våra drömmar.

In The Know finns nu tillgängligt på Apple News - följ oss här !

Om du gillade att läsa den här artikeln, kolla in In The Know's andra profiler om kommande Gen Z-förändringsföretag här.

Populära Inlägg