Foton före och efter kan vara mer skadliga än användbara - här är varför

Triggervarning: Innehållet i denna artikel handlar om viktminskning och oordning.

Det första jag märker när jag tittar på gamla bilder av mig själv är mina kindben.

Skarp men rund, uttalad, definierande - den typ av sak som kan göra Kris Jenner avundsjuk. Jag är alltid förvånad och imponerad, då känner jag mig besegrad. Jag ser inte ut så här längre. Mitt ansikte är runt och fullt som den månens emoji med ett ansikte.



Jag brukar inte titta på gamla bilder av mig själv, men att vara en extremt online-person kräver ibland det. Senast har 10-årig utmaning hade människor att dela hur de ser ut för tio år sedan bredvid ett foto av sig själva idag.

Sociala inlägg som skildrade positiva omvandlingar fick hundratals och till och med tusentals aktier. Att titta på gamla bilder av mig är svårt, inte för att jag såg dåligt ut då - för att jag objektivt sett tittade Fantastisk.

Från mina kinder ser jag på mina armar, min midja, mina ben - allt perfekt. Hur jag såg på 16 skiljer sig så väldigt mycket från där jag är vid 26. På alla konton är jag bara större nu än tidigare. Mitt ansikte är mindre definierat, mitt krageben finns ingenstans och min midja gör knappt något för mig. Det är svårt att titta på dessa funktioner, veta vad de brukade vara och presentera mig själv för världen med självförtroende.

Men vad Jag se på den bilden från 2010 är mycket mer komplex.

Andra människor ser en tunn men atletisk tjej vid sidan av min nuvarande bild, men när jag tittar på mig själv 2010 ser jag en tjej hoppa över måltider. Jag ser en tjej vars ångest var så förlamande att hon blev sjuk i badrummet under skolan nästan varje dag. Jag ser en tjej som tränade två timmar varje dag och fortfarande grät på golvet i Old Navy varje gång hon var tvungen att prova jeans.

Jag ser en tjej vars volleybollstränare berättade för henne att hon inte hade rätt kroppstyp för laget och föreslog att hon började banta även om hon redan var ganska tunn.

Jag ser en förödande kombination av yttre handlingar och inre känslor som utlöste ett utmanande förhållande mellan en kvinna och vad hon äter - bränslet som håller henne vid liv.

dustin från zoey 101 nu

Författaren vid 16.

När jag var tonåring var jag besatt av skalan. Jag skulle se det gå upp (dåligt) och gå ner (bra.) Lyckligtvis hjälpte vissa samtal med kloka vuxna (och Tumblr-inlägg) mig att inse att det inte var ett realistiskt mål. Tyvärr flyttade jag fokus till något jag tyckte var mindre problematiskt, men var verkligen inte - omvandling. Jag ville att mina vänner skulle se ett foto av mig i januari jämfört med ett från juni och berätta för mig hur bra jag är på att göra mig mindre och ta mindre plats i världen.

Jag ville inte bara vara mager, jag ville vara mager, mindre, mer idealisk. Jag tillbringade nästa, ja, tio år med att ricocheting dramatiskt mellan dieter. Varje gång jag tittar i spegeln ser jag några saker jag gillar, men mer än det ser jag potential. Ett sådant giftigt koncept. Jag ser något som måste förbättras, justeringar som måste göras. Jag är ständigt på gränsen till storhet, men aldrig där. Jag ser ett foto innan.

Jag har jobbat så, så hårt för att komma förbi detta. Läsa, lyssna, prata, terapi, och jag gillar mig själv bra. Men när jag ser bilder av mig själv vid 16 och 26 bredvid varandra, som med den söt tioåriga utmaningen, säger min hjärna att de är bakåt. Jag känner att jag måste komma tillbaka till hur jag såg ut, även om jag vet hur hemskt jag kände mig.

Jag vet att jag inte är ensam om detta. Jag har tur att jag nästan var på college när Instagram blev populärt. Mina landsmän i Gen Z har vuxit upp med en ständig spärr av fitpirationsposter i sina ansikten och feeds och jag kan inte föreställa mig hur mycket det kan förvränga ens verklighetskoncept.

Kredit: Instagram

Ett studie fann att titta på fitpirationsinlägg på Instagram ledde till kroppsnöjdhet, lägre självkänsla och till och med ett sämre humör. De negativa effekterna var mest uttalade för kvinnor med en redan existerande tendens till orörd ätning, som jag och nästan två tredjedelar av unga vuxna kvinnor i Amerika.

De flesta fitpirationsbilder är lätt för mig och alla som har spenderat mycket tid på nätet att avfärda. Jag vet att jag aldrig kommer att se ut som många av dessa influenser som får betalt för att vara heta och tunna. De svider, men de är inte så bitande som de kunde vara.

Men när influencers (och till och med mina egna vänner) delar sina bilder före och efter i ett försök att visa upp det faktum att förändring är möjlig, börjar jag hata mig själv. Jag hoppar över lunch och kanske middag. Dessa bilder utlöser en kedjereaktion i mig så snabbt att jag knappt kan motverka det jag känner igen är en giftig tanke. Jag vet att jag inte är ensam.

Före och efter foton kan vara förödande för människor som kämpar med kroppsbildsproblem. Här är varför.

De är rotade i jämförelse

Den första frågan med dessa bilder är att de tvingar din hjärna att jämföra saker som inte är lika direkt från porten.

Viktminskning före och efter foton tjänar ett syfte: att göra jämförelser, Rachel MacPherson, en certifierad träningsnäringscoach och författare på Radical Strength , berättade In The Know. Vi jämför oss med någon annans kropp och deras framgång utan någon verklig erfarenhet av vad de gjorde för att komma dit och huruvida det var hälsosamt eller hållbart.

Även om dessa bilder har en lång bildtext som förklarar den personens resa, räcker det inte, tillade hon. Bilderna ensamma kan leda oss att skapa orealistiska mål och tillgripa drastiska och ohälsosamma åtgärder för att gå ner i vikt eller hålla jämna steg.

De förenklar processen

Det kan tyckas uppenbart, men foton berättar inte hela historien. De kan doktreras, tidslinjen kan vara vilseledande eller det kan saknas viktig hälsoinformation från inläggen.

Före och efter foton är en förenkling av någons resa genom kroppsstorleksförändring, Liz Wyosnick, en registrerad dietist , berättade In The Know. Jag tvivlar inte på att efterbilden är ett resultat av hårt arbete, hängivenhet och uppoffring, men jag är också ganska säker på att efterbilden (kan) också representerar deprivation, tvingande och hat.

hur man tittar på telefonen i sängen

De idealiserar tunnhet

Före och efter bilder visar en tydlig förskjutning mot en viss kroppstyp och vikt - förebilden visar vanligtvis en större kropp och efterbilden visar vanligtvis en mindre, finare.

Målet med dessa bilder är i huvudsak att få beröm för att krympa sig själv och därmed få människor som inte krymper sig själva vill göra det.

De fortsätter att upprätthålla meddelanden om att individer ska definieras av sina kroppar och de mindre, mer definierade kropparna är uppenbarligen mer framgångsrika och friska, sa Liz Wyosnick.

Taryn A. Myers, en psykolog som specialiserat sig på kroppsbildforskning , berättade In The Know att detta kan ha en negativ inverkan på alla som ser bilderna.

Bilder som visar det perfekta utseendet - tunn för kvinnor, smal men muskulös för män - är kopplade till en mängd negativa resultat, inklusive kroppsbildsstörning, lägre självkänsla och tankar på att göra ansträngningar för att diet eller träna för att förändra sin kropp, hon sa.

De skapar en skamkultur

Även om människor kanske delar sina bilder före och efter endast för att inspirera andra, så är det inte alltid hur de uppfattas. Uppdraget att få din unika kropp att bete sig på samma sätt som någon annans kommer alltid att vara felaktig.

Tanken att ”om de kan göra det, varför kan jag inte” hjälper ingen att gå ner i vikt eller få hälsosamma vanor, sa Rachel MacPherson till In The Know. För att ta hand om våra kroppar måste vi uppskatta dem, inte få oss att känna oss otillräckliga.

Din resa mot bättre hälsa bör fokuseras på exakt det - din hälsa, inte ditt utseende, din lägsta vikt eller din minsta kropp.

Om du blir frisk är det du vill göra, och att sätta mål är något som hjälper dig att komma dit, experter rekommenderar räknar dina icke-skalade segrar istället. De kan sträcka sig från att må bra i dina kläder till att träna under längre perioder till att bara ha mer energi varje dag.

”Ett arbete i ständig framsteg”

Jag kan inte göra någonting om jag inte vet att jag kommer att se resultat som jag kan dela med människor. Jag kan inte skriva en artikel utan att skicka den till mina vänner. Jag kan inte baka en tårta utan att publicera den på sociala medier. Jag kan knappt klä mig på morgonen utan att öppna min mun om det. Jag är utan tvekan målgruppen för dessa inlägg.

Jag vet att jag kommer att tillbringa resten av mitt liv med att kämpa med min vikt. Den tanken raslar runt i min hjärna hela dagen, stöter på alla mina andra tankar, torterar mig varje gång jag måste gå förbi en reflekterande yta eller stirra in i en Google Hangout-kamera. Det som får mig igenom är inte hoppet om en transformation - det är påminnelsen om att jag, med risk för att låta kärleksfull, är på en resa som inte har någon definierad början eller slut.

Under de senaste tio åren har jag gått upp i vikt. Jag har också överlevt svåra tider, drivit mig till gränser som jag inte visste existerat, lärt mig otaliga lektioner och vuxit så mycket som en person. Inget foto kommer någonsin att fånga det. Ingen komplimang kan ge mig samma glädje.

Författaren nu - nej före och efter nödvändigt.

Jag älskar den nya versionen av mig, men jag älskar den gamla också, och varje version av mig själv som fanns däremellan. Mitt värde som människa är inte knutet till vilken storlek jag byter i eller vilken internettroll som jag tycker att jag har blivit knubbig.

Din kropp är ett ständigt framsteg - det finns inget före och efter.

Om du gillade den här artikeln, läs mer om våra favoritpåverkande influenser som du kan följa på TikTok just nu.

Populära Inlägg