Här är varför sneakerstorlekar spelar roll i återförsäljningsspelet

Vårt team är dedikerade till att hitta och berätta mer om de produkter och erbjudanden vi älskar. Om du också älskar dem och väljer att köpa via länkarna nedan kan vi få en provision. Priser och tillgänglighet kan komma att ändras.

Nyckeln till att vända sneakers för vinst är inte bara att ta tag i de mest exklusiva sparkarna - det handlar också om att nappa rätt storlekar. Medan den mest eftertraktade sneakersbutiken till bästa dollar kostar inte alla storlekar samma pris på återförsäljningsmarknaden.



Enligt StockX, större storlekar ger inte nödvändigtvis mer pengar, även om sällsynta storlekar gör det. Bland herrskor är storlekarna 16 och 4.5 med den högsta genomsnittliga återförsäljningsmultipeln som säljs för nästan dubbelt så mycket som försäljningspriset. Och bland damskor, storlekarna 10,5 och 11,5 säljs för 1,5 gånger det priset.



är taco bell kanel vrider pasta

Men det bästa sättet att återförsälja rätt sneakerstorlek är att helt enkelt göra matte, säger Racks Hogan, värd för The Flip.

Känn din demografi, känn deras storlek, synkronisera medelvärdet, och du kan bättre dra slutsatser om vilka storlekar som kommer att vara pengar för dig, säger han i showens senaste avsnitt.



Med andra ord, köp inte sneakerstorlekar som inte är en hit - de kan sluta samla damm i din garderob eller, ännu värre, förlora sitt värde över tiden.

På tal om sneakers, låt oss kolla in veckans droppar.

Affär: Yeezy 500 Utility Black

Kredit: StockX



Kanye West kan ha tappat presidentvalet 2020, men hans sneakerlinje fortsätter fortfarande starkt.

Eller är det? För två år sedan tappade hiphop-artisten och kreativet Yeezy 500 Utility Black, en monokromatisk sneaker som har en mockaöverdel med meshpaneler. Då säljs det för $ 200. I år går det till samma pris igen.

Så är det värt att köpa och sälja vidare? Hogan säger att han inte är säker helt enkelt för att återutgivningar - särskilt sådana som inträffar inte så länge efter de första utgåvorna - tenderar att mätta återförsäljningsmarknaden.

Affär: Air Jordan 4 Fire Red 2020

Kredit: StockX

Air Jordan 4 Fire Red har sett flera retroversioner sedan den först kom ut 1989, när Michael Jordan nästan kom till NBA-finalen. Den första retro släpptes i 2005, vid sidan av en T-shirt och hatt. Ett år senare kom en annan retro ut med en Mars Blackmon-logotyp - en hyllning till Spike Lees karaktär i Hon måste ha det - på sidan. 2012 hade en tredje retroversion av sneakeren Jumpman-logotypen på hälen.

I år har Nike valt att återgå till det ursprungliga Nike Air-märket på hälen. Men som brand som denna sneaker är, förväntar sig Hogan inte att den tjänar så mycket pengar om den säljs igen. Det finns en enorm chans att Nike kommer att släppa denna sneaker i större kvantiteter, vilket gör återförsäljningsvärdet lägre än normalt.

Affär: Reebok Fråga Mid Yellow Toe

Kredit: StockX

var är världens största McDonald's

Innan Kobe Bryant tecknade ett flerårigt sneakeravtal med Nike under 2003 fanns det en kort period under vilken Reebok försökte betala honom. Det sistnämnda varumärket kom ut med ett Player Exclusive-par för Los Angeles Lakers-legenden men slutade slutligen med att säkra ett kontrakt med honom.

Tidigare i år, Reebok hade planerat att släppa Reebok-frågan Mid Yellow Toe - en nick till basketspelaren - under NBA All-Star Weekend i Chicago men avbröt den efter Bryants tragiska död i februari. Månader senare har företaget vänt kursen och kommer att släppa den här skon, som består av en läderöverdel, Hexalite-dämpning och ett pärlöverdrag, som en del av sitt alternativspaket.

När det gäller återförsäljningsvärdet är Hogan återigen inte helt säker på hur mycket sneakers som kommer att gå, eftersom Reebok inte har meddelat hur många par som kommer att släppas.

Om du gillade den här historien, kolla in den här artikeln om varför detta par Nike Air Force 1s har hypebeasts som blir galna.

Populära Inlägg