Hur EcoTok blev ett 'Hype House' för hållbarhet på TikTok

EcoTok är inte din fabrik TikTok skaparhus .

De ekofokuserad TikTok-sida kan kalla sig en miljö Hype House - en hänvisning till den massivt berömda gruppen unga, Los Angeles-baserade skapare - men dess fokus är mycket, mycket annorlunda.



Skapargrupper som Hype House och nu nedlagda Sway House , bildades med avsikt. Deras medlemmar bor ofta tillsammans - ibland i stora, extravaganta herrgårdar - för att göra videor, arbeta med kändisar och bilda företagspartnerskap.



EcoTok började däremot med en grupptext.

Vi kände redan varandra [i förväg], Sabrina Wisbiski , en av EcoToks huvudskapare, berättade In The Know. Bara för att det inte fanns massor av skapare vid den tiden som gjorde miljöinnehåll [på TikTok]. Vi satte i princip bara folk i en gruppchatt och började typ.



Gruppen, som startade med nio skapare men har gjort det sedan dess växte till totalt 16 , kom samman kring ett enkelt, lätt uttryckt mål: Att utbilda TikTokers om hållbarhet, klimatåtgärder och miljön.

Hur som helst har de varit framgångsrika hittills. Gruppen lanserade sin TikTok-sida sommaren 2020 förde horder av följare från sina respektive konton. Nu, mindre än ett år senare, har EcoTok-huvudsidan nästan 100 000 följare.

desinfektionsmedel online på lager

EcoToks medlemmar kommer från en mängd olika bakgrunder. Det finns studenter, professionella miljöaktivister, biologer, regeringsarbetare och till och med en skådespelerska. Lokalt sett är kollektivet lika mångsidigt - allt från Hawaii till Montreal, Kanada och överallt däremellan.



Denna mångfald är på många sätt EcoToks största styrka. Under en viss dag kunde gruppen lägga upp innehåll på nästan allt som rör miljöfrågor, oavsett om det är gröntvätt , miljövänlig förpackning , energipositiva hem , kollektivtrafik eller främja mångfald i hållbarhetsvärlden .

Vi är ganska kalla över inlägget och innehållet, sa Wisbiski. Det handlar bara om vad vi alla är intresserade av. Det är lite av poängen på sidan, att bara ha ett stort spektrum av miljöämnen som vi pratar om.

Hittills har detta omfång inte visat sig vara för brett. Enligt Henry Ferland - en återvinningsfanatiker känd som Trash Boy på TikTok - det beror på att EcoToks anhängare inte har något annat val än att bry sig.

Det finns så många människor i [Gen Z] och unga människor [i allmänhet] där, sa Ferland. Jag tror att det är en del av anledningen till att prata om klimatförändringar och miljön gör så bra ... Det är vår generation som måste ta itu med effekterna av klimatförändringar.

Doria Brown , en EcoTok-medlem som också råkar vara New Hampshires yngsta kommunala energichef, tror att sidans räckvidd till och med kan sträcka sig längre än följande.

Jag tror att vi har så mycket möjlighet inte [bara] att påverka människor utan att påverka företag och myndigheter att bli bättre, sa hon till In The Know.

Carissa Cabrera , EcoToks bosatta marinbiolog, upprepade den känslan. Cabrera sa att hon vill att kollektivet ska bli en enorm virtuell utbildningsresurs - en som kan engagera sig med unga miljöaktivister på ett unikt, personligt sätt.

Dessa samtal hålls på andra plattformar, men de händer inte på ett riktigt smältbart, roligt sätt, tillade hon. [På TikTok] kan människor lära sig lektioner på kort tid.

För att komma dit har EcoTok gott om planer, men dess grundare försöker också vara öppna. Gruppen bildades organiskt, och den hoppas kunna förbli så - nästan alla dess skapare använder ord som chill och avslappnad för att beskriva hur videor planeras.

Men som EcoToker Chistine Lan noterade, det finns en sak som gruppen inte lyckats åstadkomma: att träffas personligen. Sidan grundades och utvecklades mitt i en global pandemi, och när det äntligen är säkert igen, skulle många medlemmar älska chansen att prata utan en skärm framför dem. Trots olika åldrar, hemstäder och karriärer har EcoToks medlemmar blivit nära vänner det senaste året.

Den anslutningen har skapat en känsla av äkta gemenskap, som kommer igenom i alla kontots videor. Som Brown noterade är äktheten högsta på TikTok, och tack vare dess uppdrag och samverkande natur har deras grupp gott om det.

Jag tror att en av anledningarna till att vi har varit så framgångsrika på vår sida är att vi inte säljer produkter, vi säljer idéer, sa Brown. Vi letar efter att öka människors kunskap ... och jag tror att det har varit viktigt för människor eftersom det verkar riktigt äkta och också får konversationer igång.

In The Know finns nu tillgängligt på Apple News - följ oss här !

Om du gillade den här historien, kolla in den här artikeln om 24-åringen som revolutionerar återvinning i Kuwait .

Populära Inlägg