Hur man tjänar pengar på TikTok, enligt en expert

Liksom YouTube, Instagram och Vine innan det har TikTok blivit en plats där tidigare okända ärahundar kan göra sig ett namn. Med rätt blandning av innehållsstrategi, postning av kadens och tur kan nästan vem som helst samla en stor, hängiven följd på plattformen.

Att bli TikTok berömd är dock bara en del av ekvationen. Det är viktigt att ha en stor publik, men om du inte vet vad du ska göra med den publiken eller hur du kan dra nytta av den är den bokstavligen värdelös - åtminstone monetärt.



Tillbaka i juli, TikTok tillkännagav ett nytt initiativ : en så kallad Creator Fund. Det låter ungefär hur det låter: Appen lovade 200 miljoner dollar (och senare 1 miljard dollar under tre år) att distribueras bland amerikansk-baserade skapare på plattformen som uppfyller vissa krav. I september separat $ 70 miljoner Creator Fund lanserades i Storbritannien, Tyskland, Italien, Frankrike och Spanien.



För TikTok-skapare som vill förvandla sina växande konton till ett heltidsjobb lät Creator Fund som en dröm. I själva verket har många användare befunnit sig besvikna över utbetalningarna från TikTok Creator Fund, eftersom CPM (summan av pengar per 1000 visningar) är liten.

Enligt Robert Benjamin , en socialmediekonsult som har hjälpt skapare som 13 Går på 30-talet Christa Allen och konstnär Devon Rodriguez med stora följder får TikTok-användare en genomsnittlig CPM på bara 2 till 3 cent. (Med denna CPM skulle en video med 2 miljoner visningar bara få in $ 40.) Och efter att ha arbetat med tusentals TikTokers och granskat deras analysrapporter har Benjamin en viss inblick i varför folkets CPM ofta är så låga.



TikTok betalar ut en otroligt låg CPM för personer som når en publik under 18 år, förklarade Benjamin. Det är inte allt: Enligt experten på sociala medier betalar TikTok nästan inga pengar när en persons publik till stor del är utanför USA. Appens Creator Fund betalar inte heller för duetter och stygn i appen.

TikTok har varit långt ifrån transparent om hur Creator Fund fungerar, men det har medgett att saker som publikdemografi spelar in när CPM bestäms. Pratar med Trådbundet , Amelia Lukiman, en talesman för företaget, noterade att beräknade medel är ... dynamiska och baserade på flera faktorer, som en del av den totala Creator Fund. I företagets Sekretesspolicy för yngre användare, den anger också uttryckligen att den endast använder informationen från användare under 18 år för att tillhandahålla och stödja våra tjänster, vilket kan förklara varför denna demografi anses vara mindre värdefull när det gäller Creator Fund.

Detta är inte det enda problemet TikTokers har stött på med Creator Fund. Många användare som är inskrivna i fonden har gått till sociala medier för att klaga på hur deras videovisningar och engagemang sjönk så snart de registrerade sig för att delta.



När jag väl märkte att videorna jag gjorde började få lägre vyer än vad de brukade få, avskräckt det mig bara lite, Quincy Moreland , en TikToker med mer än 330 000 följare, förklarade för In The Know. Brådskan med att göra videor som jag var innan Creator Fund startade var inte där längre.

Enligt Moreland får en video på hans sida som skulle få upp till 30 000 likes innan Creator Fund nu bara får 300 likes. Även om han är tacksam för möjligheten att till och med tjäna pengar på TikTok genom fonden, tillade han att hans försvagande synpunkter och gillanden har varit lite avskräckande, och han postar mycket mindre ofta som ett resultat.

På frågan om Wired minskade videovisningar sa Lukiman att alla förändringar i tittarskap eller engagemang är helt tillfälliga. Överraskande nog instämde Benjamin med Lukiman och noterade att en överväldigande majoritet av hans klienter som var involverade i Skaparfonden inte har upplevt en minskning av åsikter sedan han gick med.

Det har absolut inte hänt, sa Benjamin. Den verkliga förklaringen är, som om du är en stor skapare nu, kommer du att skicka mer. Naturligtvis förklarade han att publicering oftare kommer att leda till färre visningar på varje video, och det är bara att förvänta sig.

Detta betyder inte att Benjamin uppmuntrar sina kunder att förlita sig på TikTok Creator Fund som en primär inkomstkälla. Han är inte ens fondens största anhängare: Tvärtom har han faktiskt sin egen Creator Fund av olika slag att, för en engångsavgift på $ 50, kan användare registrera sig för att vara en del av.

Benjamins program fungerar lite annorlunda än TikToks. Varje dag får registrerade användare ett e-postmeddelande med betalda postmöjligheter, som alla är antingen från musikföretag eller personer som vill att deras inlägg ska vara utlånade. I genomsnitt säger han att fonden har en CPM på $ 1, även om det finns tak för varje tillfälle.

Men när det gäller hans kunder gör Benjamins mål inte så många betalda möjligheter på TikTok som möjligt. För denna sociala mediestrateg omvandlar det verkliga slutspelet TikTok-följare till YouTube-följare, där de riktiga pengarna tjänas.

Så vad gör YouTube så mycket mer lönsamt? Till att börja med sa Benjamin att den genomsnittliga CPM på plattformen för alla innehållsskapare är $ 4,16, vilket är mycket högre än TikTok. YouTube-videor kräver uppenbarligen mer planering, redigering och noggrann körning, men utbetalningen är betydligt högre.

Det finns också frågan om innehållslängd. Om någon tittar på en 10-minuters video av dig ... kommer de att bli mycket mer benägna att köpa något och spendera exakt 10 minuter på att konsumera ditt innehåll på YouTube, förklarade Benjamin. Enligt sin egen erfarenhet finner han vanligtvis att människor köper något från sin webbplats efter att ha tittat på bara två och en halv av hans YouTube-videor.

Moreland har haft en liknande upplevelse med YouTube. Även om han fortfarande använder TikTok, noterade han att han gör mycket mer via hans YouTube-kanal , även om det har betydligt färre abonnenter.

För dem som fortfarande är i de tidiga stadierna av att växa sin TikTok-följer, föreslår Benjamin att man kontinuerligt utnyttjar Live-funktionen för att både locka följare och tjäna pengar.

duva hårprodukter för naturligt hår

Det är helt möjligt för alla med över 20 000 följare att [gå live varje dag], sa han. Vad du behöver göra måste du leva på en konsekvent basis, du måste få en känsla för de människor som går med och vad de kommer att vara intresserade av, och sedan måste du spela ditt liv så att det är baserat av dem som donerar.

Vad Benjamin menar är detta: Integrera donationerna i ditt innehåll under dina Live-sessioner så att dina följare känner att de bidrar till ditt innehåll. Några av hans kunder har ställt upp donationsväggar där de skriver ner namnen på alla som donerar andra vågar gåvor.

Naturligtvis kan användare med blåa bockar och miljontals följder också tjäna pengar på sina konton genom att arbeta med stora varumärken, som stjärnor som Charli D'Amelio och Addison Rae redan har gjort. TikTok lanserade till och med nyligen sin egen Creator Marketplace , där utvalda användare kan para ihop varumärken för att samarbeta om sponsrat innehåll.

För mindre skapare, webbplatser som TinySponsor , TimeBucks och SpellistaPush erbjuder liknande betalda möjligheter, om än i mycket mindre skala. Benjamins enda tips? Håll dig trogen mot ditt varumärke när du gör sponsrade inlägg och annonserar produkter via affiliate-länkar, eftersom människor inte kommer att köpa den senaste spelkonsolen från en skönhetsblogger.

Precis som Vine kan TikTok försvinna på ett ögonblick, så vad du än gör, se till att du bygger följande på flera sociala medieplattformar. I slutet av dagen överträffar de bästa influenserna - David Dobrik, James Charles etc. - apparens specificitet och förvandlar sig till ett varumärke.

Om du gillade den här historien, ta reda på hur den mystiska TikTok For You-sidan fungerar.

Populära Inlägg