Humans of New York samlar in 2,6 miljoner dollar för viral sensation Tanqueray: 'Hennes historia är ovärderlig'

År 2010 startade Brandon Stanton en fotoblogg med porträtt och intervjuer från människor som han stötte på på gatorna i New York City. Ett decennium senare, Människor från New York (HONY) har exploderat till en samling berättelser från människor i nästan 20 olika länder - inklusive tidigare presidenter - och till och med skapat två bästsäljande böcker.

Som alla ivriga HONY-följare skulle veta, startade Stanton ett unikt 32-post-projekt som berättar om ett favoritintervjuämne, Tanqueray - f. Stephanie Johnson.



var man hittar billiga stövlar

Tanqueray kom in i bilden i november 2019 när hon först intervjuades av Stanton. Hon kallades av publikationer som den ultimata människan från New York för hennes berg-och dalbana, delvis NSFW-livshistoria - från och med att hon blev sparkad från sitt hem kl 17 för att senare bli en regelbunden i New Yorks dragscene och lära sig italienska från mobsters som skulle besöka klubbarna hon utförs i.



Hennes berättelse expanderade till en tre - del serier som fick så mycket uppmärksamhet, även Jennifer Garner, en känd HONY-fan kommenterade : Varför är detta inte en @Netflix-serie?

Nästan ett helt år senare hade Stanton en lång transkription av de 20 gånger han satt med Tanqueray för att få sin livshistoria som han ville bli podcast. Men Tanquerays hälsa försämrades och hon hade inte ordentlig vård och försäkring, så Stanton visste att han var tvungen att publicera Tattletales From Tanqueray på Instagram för att få uppmärksamhet och förhoppningsvis samla in pengar till henne.



Hennes berättelse är ovärderlig, skrev Stanton i första inlägg införandet av serien. Om serien tillför något värde till ditt liv de närmaste sju dagarna, kan du överväga att bidra till vår insamling.

Den genomsnittliga personen har en uppmärksamhet på cirka åtta sekunder . Stanton var nervös för att hans publik inte skulle kunna hålla fart på att läsa 32 inlägg.

Eftersom sociala medier är inriktade på korta kommunikationsutbrott var jag initialt orolig för förmågan hos en 12 000-ords berättelse att engagera en publik under en så lång tid, berättade Stanton In The Know.



De GoFundMe kampanj kopplad till projektet hade ett mål på $ 300.000.

Mina förväntningar sprängdes bort av hur många som kom på hela resan, avslöjade Stanton. Det var väldigt lite slitage när veckan gick. Det har verkligen öppnat möjligheten till mer långformsberättande på bloggen.

Två veckor senare har kampanjen samlat in över 2,5 miljoner dollar för Tanquerays vård och hennes berättelse har täckts av flera publikationer - inklusive New York Times - förundras över hennes liv och GoFundMes framgång.

Jag tror att hon bearbetar det långsamt. Det är verkligen svårt att linda huvudet runt det faktum att miljontals människor läser din berättelse och 2,65 miljoner dollar samlades in för dina räkning, förklarade Stanton.

Enligt GoFundMe-sidan kommer förtroendet att täcka hennes levnadskostnader och vårdbehov framåt och sedan några.

Även om det inte var på Instagram sa Stanton att Tanqueray är mycket medveten om sin virala berättelse och det nya förtroendet. Men berömmelse har inte förändrat henne lite.

ljud som bara vuxna kan höra

När jag pratar med henne i telefon vill hon hellre prata om sitt naturliga botemedel och den nallebjörn som hon beställer till min dotter, som tänds när du klämmer på den, sa Stanton.

För mer goda nyheter, läs om den virala Venmo-utmaningen här.

Populära Inlägg