Inuti A24-fenomenet: Hur ett indiefilmföretag blev ett stort livsstilsvarumärke

Det här är jag ... så här vinner jag.

De är internetberömda, meme-förevigad ord som talas av Howard Ratner, den spelberoende juveleraren som spelas av Adam Sandler i Uncut Gems.



Avhandlingen av Sandlers tal i filmen - som var en av de mest älskad och kritikerrosade filmer från 2019 - är enkelt: Howard Ratner tar risker han gör saker annorlunda han vinner på sina egna villkor.



hur man kan klippa ett killas hår

Det kan vara rättvist att säga att A24, det oberoende filmföretaget som producerade och distribuerade Uncut Gems, delar lite etos med Ratner. Produktionshuset, lanserades 2012 av branschveteranerna Daniel Katz, David Fenkel och John Hodges, har exploderat i popularitet sedan början av sin lilla budget - en prestation som den har åstadkommit genom att skapa ett varumärke som är helt, ojämförligt tydligt.

Visst ser publikgrupper idag 'A24' och vet vilken typ av film de kommer att få - och när jag säger 'typ' menar jag inte genre, Gary Faber , en adjungerad professor i filmmarknadsföring vid New York University, berättade In The Know.



Precis som Ratner har A24 hittat mer än några sätt att vinna de senaste åtta åren. Företagets filmer har samlat på sig 25 Oscar nomineringar, inklusive en bästa filmvinst för Moonlight 2017. Under tiden var 2019 varumärkets största kassaår hittills med sina filmer nästan 100 miljoner dollar - en figur ledd, passande, av Uncut Gems, företagets som tjänar mest film ännu.

Den framgången har varit långt ifrån konventionell. Under sin meteoriska uppgång har A24 använt sociala medier, viral marknadsföring, smart filmval och hypebeast-stilvaror för att skapa ett varumärke som går utöver teatrar - särskilt för yngre fans.

Det finns några företag där ute nu som talar mycket bra till den yngre publiken, Faber, som också driver Underhållningsforskning och marknadsföring (ERM) , ett marknadsföringsföretag som har arbetat med A24 tidigare, sa. [För Gen Z-filmbesökare] A24 har blivit det varumärke de upptäckte, tror på och rotar till - och mer än så litar de på att A24 ska kuratera innehåll för dem. Jag tror att den anslutningen är det som gör att de sticker ut.



Faber tillade att varje termin kommer hans studenter till klassen surrande om en ny A24-film - en nivå av hype som kanske inte var tänkbar under företagets tidigaste dagar.

'Den första marknadsförda filmen för sociala medier'

A24: s första drag kan ha varit små, men de gjorde verkligen buller. I mars 2013 distribuerade företaget sin tredje film, Spring Breakers, en oberoende film om en collegesemester som blev helt haywire.

Filmen i sig var en stor framgång - gjorde mer än sex gånger sin 5 miljoner dollar på biljettkontoret - men på många sätt var det A24s sociala mediateam som kom på topp.

Företaget berömdes för sin marknadsföring inför införingshelgen, under vilken den publicerade ett snart-viralt foto av huvudskådespelaren James Franco i full karaktär , komplett med flätor, tatueringar och guldtänder.

Inom några månader hade A24: s sociala sidor blivit deras egen typ av internetkändis, med media och webbplatser för innehållsstrategi både berömmer den avslappnade, vördnadsfulla närvaron online

var är världens största McDonalds

A24 twittrar vittigheter som kommer att följa resten av dina marginellt roliga vänner för att göra plats för sina, Gawker's Defamer-webbplats skrev då. De twittrar om sina egna filmer i de minsta skräppostfria doserna, vilket är ett annat kärleksfullt drag.

Faber säger att denna uppenbarelse var avgörande eftersom den hjälpte företaget att göra sig ett namn utan att förlita sig på den typ av traditionella, stora budgetannonsstrategier som andra distributörer var så beroende av. Istället kunde den förlita sig på sina Facebook-, Twitter- och Instagram-konton för att främja en publik av unga, filmobsessiva som var genomsyrade av internetkultur.

Jag är inte säker på att de får tillräckligt med kredit, men 'Spring Breakers' var verkligen den första sociala medier-marknadsförda filmen, berättade han för In The Know. [A24] tänkte på ett sätt att använda socialt för att prata direkt med sina kunder - på deras språk.

'De säljer filmer, eller hur?'

A24s Twitter-konto kan ha varit en kultfavorit, men då hade dess tweets tur att till och med få mer än ett dussin gillar. Det började förändras de närmaste åren när företaget tog på sig större projekt - och större marknadsföringsstunts.

År 2015 distribuerade A24 Ex Machina, en kritiskt älskad sci-fi-thriller som kom med sin egen romantisk annonskampanj. Filmen med Oscar Issac, Alicia Vikander och Domhnall Gleeson i huvudrollen debuterades tillsammans med en Tinder profil för Ava skildrar den självmedvetna Android Vikander i filmen.

Vinakder kontrollerade enligt uppgift profilen själv och förblev i karaktär medan frågar intet ont anande män frågor från filmens dialog.

Mindre än ett år senare hanterade företaget en helt helt falsk profil på sociala medier - den här gången för en demonisk get. Kampanjen, som användes för att marknadsföra den övernaturliga skräckfilmen The Witch, kretsade kring en Twitter-handtag för Black Phillip, det skrämmande djuret som blev en breakout viral star före och efter filmens släpp.

A24-varumärket - och dess alltmer populära filmer - började också ta sig offline. Mitten av 2010-hits som Ex Machina, The Witch och Lady Bird fungerade som en massiv startplatta för företagets handelsbutik , som nu säljer hattar, strumpor, T-shirts, ljus, kaffemuggar och till och med löparshorts.

Jag tror att så långt studiorna går har de gjort ett bra jobb med varumärket. De närmar sig det med rätt balans mellan kul (de säljer filmer, eller hur?) Attityd och stamtavla, berättade Faber In The Know i ett mejl.

Idag är det vanligt att flera artiklar i butiken är helt slutsålda, en trend som sannolikt inte hjälper av modemakare som GQ framhäver varumärkets utmärkta, hypebeast-lockande merch.

'De är definitivt platsen att vara nu'

Och när det kommer till swag, till och med kändisar kommer in i åtgärden. I början av 2020, a välgörenhetsauktion med rekvisita från senaste A24-filmer drog en våg av högprofilerade bud - inklusive några så höga som $ 65 000.

En av dessa budgivare var Ariana Grande. Enligt Insider är 26-årig popstjärna var så besatt av skräckfilmen Midsommar från 2019 att hon smsade en vän som hon bjöd så snart som möjligt på den blommiga klänningen som Florence Pugh klär i filmen.

Hon var inte ensam heller. Sångerskan Halsey övervägde tydligen också att spendera tusentals på klänningen, till och med twittrar om hennes intensiva uppmaning att gå med i auktionen.

varför hatar folk madison öl

Den typen av högt profilerad samsignering gör dock mer än rubriker. Enligt Faber matar varumärkets ökade ökända en slags hype-cykel, en som hjälper A24 att fortsätta bygga sin katalog.

Varumärket är mycket välkänt bland yngre och tyngre filmbesökare, och i termer av 'kraft' som hjälper på marknadsföringssidan säkert, sa Faber. Men hjälper också filmskapare att veta att de litar på företaget att få sin film till sin publik.

Bara under de senaste tre åren har A24 arbetat med alla från Jonah Hill och Robert Pattinson till Greta Gerwig och Paul Schrader och dragit in ett kultmärke av stjärnkraft både framför och bakom kameran.

De är definitivt platsen att vara nu, Pattinson berättade för GQ 2017 . Jag menar, jag har ingen aning om vad de gör egentligen. De är bara på det. De har en mycket god förståelse för Zeitgeist.

Dessa relationer, säger Faber, är det som gör att studion kan fortsätta att odla sin otroligt starka identitet, ett varumärke som han säger har blivit jämförbart med några av popkulturens mest kraftfulla egenskaper.

De har använt sina tidigare filmer för att bygga varumärket och nu kan de använda det varumärket för att stödja sina nya filmer (och växa sitt varumärke), sa han till In The Know via e-post. Visst inte alls till skillnad från vad ”Iron Man” gjorde för MCU [Marvel Cinematic Universe]. Ja, jag jämförde bara A24 med Marvel.

Naturligtvis har coronaviruspandemin allt utom stopp filmindustrin och lämnar många frågor om vad A24 kommer att göra nästa (företaget skulle ursprungligen släppa minst sex filmer i år). Men så länge varumärket fortsätter att tjäna sin unga och tvångsmässiga publik genom merch, viral marknadsföring och hyperspecifik smak, tror Faber att det kommer att fortsätta att trivas.

Det intressanta är [att mina studenter] pratar om A24 mer som en vän än någon stor företagsenhet som kan vara helt orelaterad, berättade han In The Know. De känner definitivt att de har en koppling och har ett intresse av deras framgång.

Om du gillade den här historien, kolla in vår lista med fem filmer om ras orättvisa du kan se just nu.

Populära Inlägg