Möt Dr. K, Twitch-streameren och en Harvard-utbildad psykiater som hanterar spelberoende

Spel är en fantastisk hobby som kan ge njutning, förbättra mental skärpa och förbättra relationer, men för vissa spelare kan tidsfördriv bli en skadlig hinder för vardagen.

hur man ser vem som gillade dig på humla utan att betala

Som människor har vi alla vissa behov: en känsla av kontroll, en utmaning, identitet, social kontakt och så vidare. Videospel, mer än någon annan form av media, ger spelare sätt att uppfylla alla dessa behov. Men för spelare med en historia av personligt trauma kan spel fungera som en ohälsosam ersättning som hindrar dem från att ta itu med djupt inrotade problem.



I svåra fall kan detta eskalera till ett fullt spelberoende, enligt Dr. Alok Kanojia, aka Dr. K, en Harvard-utbildad psykiater och instruktör vid Harvard Medical School som tränar från McLean Hospital.



Dr. K, som är värd för en framgångsrik Rycka kanal där han har intervjuat några av de största streamarna på plattformen, är en av grundarna till Hälsosam spelare , en organisation som ägnar sig åt att förbättra mental hälsa bland spelare.

Men innan det var han ett läroexempel på just de människor han nu hjälper. Dr. K nästan flunkade ut ur college och placerades på akademisk prövning. Faktum är att han knappt tog examen med 2,5 GPA eftersom spel gick från att vara en passion till en snubblar.



Jag kämpade mycket med videospelberoende på gymnasiet och college, berättade Dr. K In The Know.

Alok Kanojia och Kruti Kanojia är make och hustru grundare av Healthy Gamer.

Dr. K spårade sin egen missbruk tillbaka till en svår uppväxt. Han var en tidig student som hoppade över ett betyg och som ett resultat presterade han dåligt i sport mot äldre och större barn, som skämtade och mobbade honom.



Akademiskt sett fann Dr. K sina tidiga kurser tråkiga och ointressanta. Han hade avslutat sina kalkylblad långt före schemat och när han bad sin lärare om något annat att göra skulle han lämna att vrida tummen i 40 minuter till tills klassen var över.

För den unga Dr. K erbjöd spel honom saker som det verkliga livet inte gjorde. Det gjorde det möjligt för honom att tävla på ett sätt som sport inte gjorde, tjänade en flykt från social isolering och utmanade honom när skolan inte gjorde det. Tyvärr blev det också en krycka som var otillräcklig för att hjälpa honom genom livet.

Skolan blev svårare, men jag lärde mig inte riktigt hur jag skulle tillämpa mig själv, sa Dr. K. Så jag började göra dåligt i skolan och ju värre saker blev, desto mer behövde jag spela för att hjälpa mig att må bättre.

Han berättade en gång på college där han var så orolig för att bomba sin spanska final, han hoppade över den helt och klarat sig genom att spela videospel.

Efter college gick Dr. K på en resa för att hitta sig själv. Han tillbringade lite tid i Indien för att studera för att bli munk men så småningom fortsatte han med att studera neurovetenskap, vilket ledde honom till psykiatri.

Under sin tid som student vid Harvard Medical School blev två saker uppenbara för honom: videospelberoende är ett mycket vanligt problem (Dr. K talade med över 300 spelare som kämpade med det under bara två år) och ingen av människor i framkant inom psykiatrin (vanligtvis i 50-70-talet) visste vad de skulle göra med det.

Folk visste inte så mycket om det, sa han. Ingen betraktade det ens som ett problem.

ken dockor från 90-talet

Faktum är att videospelberoende är något som inte ens hälsoexperter är helt säker på ännu . Men om någon aktivitet kan orsaka problem med arbete, skola, relationer eller andra aspekter av det dagliga livet, är det verkligen en anledning till oro.

säng bad bortom vit buller maskin

Det korta svaret är att om det orsakar ett problem är det ett problem, säger Dr. K. Den verkliga skiljelinjen mellan en hälsosam passion och ett beroende eller ett verkligt problem är funktionsnedsättning.

Spel kan vara ett bra sätt att lindra stress, men när du gör 'stressavlastning' i 12 timmar om dagen i sex dagar i veckan eftersom du inte går någonstans i livet och tanken på att söka jobb är överväldigande, det är då det blir ett beroende, säger Dr. K.

Medan Dr. K erkänner att spelberoende är komplext och inte kan kategoriseras snyggt tillsammans med andra officiellt erkända missbruk, har de hundratals spelare han talat med fått honom att tro att det är väldigt verkligt.

Jag tror att det faktiskt är ganska svårt i USA och folk tycktes inte veta om det, sa Dr. K. Så det var därför vi startade Healthy Gamer eftersom det jag hörde från dessa spelare var 'ja, jag ska gå till en psykiater eller terapeut men efter en session diagnostiserar de mig med depression, ger mig medicin och skickar mig ut genom dörren.' De psykiatriska yrkesverksamma är inte tillräckligt medvetna om att fråga om videospelberoende eller hur det påverkar människor.

Spelberoende, förklarade Dr. K, har inte en genetisk eller familjär komponent som missbruk. Det har inte heller den kemiska komponent som ämnen har, vilket kan utlösa delar av din hjärna och få dig att tappa kontrollen.

Detta är vad Healthy Gamer försöker ta itu med. Blivande kunder kan registrera sig med tränare - alla utbildade och certifierade av Dr. K själv - som kommer att gå igenom en plan för att bryta deras spelberoende.

I synnerhet, Friska spelarbussar behöver inte vara licensierade läkare. Detta beror på att Healthy Gamer inte har som mål att diagnostisera eller behandla ett medicinskt tillstånd. Faktum är att Dr. K gjorde det mycket tydligt att alla som söker dessa saker bör konsultera med utbildade psykiatriker och terapeuter.

Snarare är Healthy Gamer en peer support-grupp som Anonyma alkoholister . Dr. K märkte några oroande mönster bland de människor han pratade med som bekände sig ett spelberoende - många av dem var offer för mobbning. Grova barndomar formade av kränkande eller anmärkningsvärda föräldrar är anmärkningsvärt vanliga.

Healthy Gamer's tränare delar denna upplevelse. En licensierad läkare kan behandla patienter, men de behöver inte nödvändigtvis ha den levande erfarenhetskomponenten. Studier har visat att grupper av kollegor har återhämtat sig mycket löfte för att upprätthålla en långsiktig livsstil utan missbruk.

matnätverk / eld-tv

Det är också här Dr. K: s erfarenhet av yoga, meditation och traditionell indisk medicin spelar in. Videospel är inte i sig dåliga eller fysiskt beroendeframkallande, varför begrepp som Ayurvedisk mental hälsa och meditation kan hjälpa spelare att njuta av sin hobby utan att bli kontrollerade av den.

Faktum är att Dr. K sa att många av Healthy Gamers kunder är professionella spelare och innehållsskapare som kämpar med de suddiga linjer som kommer med videospel som både är en form av arbete och spel.

Att hitta balans i motsats till, ”är det sjukdom eller inte sjukdom?” Sa Dr. K. Jag tror att östlig medicin och några av dessa principer faktiskt är mycket bättre lämpade för ”videospelberoende” eftersom det inte är svartvitt.

Dr. K gjorde sitt namn av streama liveintervjuer med dussintals Twitchs mest framstående streamers, inklusive ett samtal med Byron Reckful Bernstein , som tragiskt dog av självmord i juli efter att ha kämpat i flera år med depression och bipolär sjukdom. Streamer dagar efter Reckfuls död Ohlana dog också av självmord .

I en tårande hyllning , Dr. K noterade att Reckfuls bortgång har gett upphov till förnyad medvetenhet om mental hälsa och cybermobbning i streaminggemenskapen.

Med Healthy Gamer kämpar Twitchs psykiatriker för att se till att deras död kommer att komma ihåg, men aldrig upprepas.

Om du eller någon du känner som kämpar med självmordstankar, ring Nationell livmoder för förebyggande av självmord på 800-273-8255 eller sms HEM till 741741.

Populära Inlägg