Vad är StockTok? Det konstigt populära, finansfyllda hörnet av TikTok

SKATTKREDIT FÖR KOLLEGESTUDENTER. LAGER SPLITS FÖRKLARAD VAD ÄR UTDELNINGAR? MILJONÄRHEMMELIGHETER.

Om du läser dessa ord i följd känns konstigt eller skakande, är du förmodligen inte på StockTok.



StockTok, även känt som FinTok eller Financial TikTok, är ett mycket speciellt hörn av landets snabbast växande app för sociala medier. Det är en plats där TikTok-användare - mer än hälften varav 16-24 år i USA - kom för att dela, byta och konsumera finansiell rådgivning.



Tycka om Alt TikTok , eller Skincare TikTok, är StockTok sin egen undergrupp av influenser och innehållsskapare, av vilka många har miljontals unga följare. #StockTok hashtag har använts i mer än 115 miljoner videor ensam.

Miljontals videor betyder miljontals olika åsikter. Och med TikToks mystiska, engagemangsfokuserade algoritm flyter information fritt - och ofta utan filter. Till några veteranrådgivare, som Dejan Ilijevski , det är ett ganska farligt sätt att konsumera kunskap.



Vi vet, baserat på årtionden av akademisk forskning och empiriska bevis, vad som fungerar, berättade Ilijevski, en förvaltningsrådgivare vid Sabela Capital Markets, In The Know. Vi känner till de åtgärder som faktiskt förbättrar chanserna för framgång för investerare - och de flesta av de råd du ser på TikTok är definitivt inte det.

Råd om StockTok varierar mycket. En video kan kännas som en mikroekonomiklass, nästa är som en rekryteringshöjd för ett pyramidschema. Som certifierad ekonomisk planerare Michael Clark förklaras, kommer skillnaden ner till avsikt.

Dessa skapare måste förstå att även om de kan ge underhållningsvärde, måste vi se till att det levereras ansvarsfullt och med perspektiv, säger Clark, som driver Ensemble Wealth Management i södra Kalifornien, In The Know.



var är världens största McDonalds

”Lär dem i ung ålder”

Enligt Clarks definition är Rob Shields inte en underhållare. Den 22-årige, som har samlat 140 000 TikTok-följare under de senaste fem månaderna är objektivt underhållande - men hans fokus är mycket allvarligare.

Shields, en högskolestudent vid Citadellet, använder regelbundet ordet lär när han beskriver sin sida, kallad Lagergeni . Hans videor är nästan alltid lärorika, allt från hur man betalar skatt till aktiemarknadens historia .

För Shields är StockTok ett sätt att dela den kunskap han aldrig lärde sig i skolan. Faktum är att det var därför han grundade Stock Genius i första hand.

Sidan, som har vuxit till ett helt investeringsrådmärke med sin egen webbplats, föddes ur de oändliga frågorna som Shields fick från sina kamrater. När Shields investerade mer började alla, från hans klasskamrater på Citadellet till hans bror Mark, lägga märke till det.

Om jag lärde mig det, varför inte lära det för dem som är öppna för att lära sig också? Sade Shields.

Shields publik är nyfiken och särskilt ung. Han berättade för In The Know att några av hans mest lojala anhängare är så unga som 13 eller 14.

Till dem som lockas av [det] tror jag varför inte lära dem i ung ålder, så att de inte behöver arbeta så hårt i äldre ålder, sa han till In The Know.

säng bad och bortom vit buller maskin

Ilijevski håller med om att det alltid är bättre att få ett försprång när det gäller ekonomisk rådgivning. Att investera är ett maraton: Ju mer tid någon har för att låta sin portfölj växa, desto bättre har de det.

Unga människor, den mest kraftfulla varan de har är tid, sa Ilijevski. Någon som är i mitten av 20-talet har mycket mer tid att investera och bygga rikedom än någon i 60- eller 70-talet.

”De saker som faktiskt hjälper dina odds är ... tråkiga”

Naturligtvis kan den möjligheten lika lätt bli en risk - beroende på vem du får råd. StockTok är i sig inte bra eller dåligt, men det har potential att vara båda. Tricket, säger Ilijevski, är att undvika försäljning eller något som är inramat på ett snabbt sätt att bli rik.

De saker som faktiskt hjälper dina odds är lite tråkiga, sa han. Du vet, de handlar mer om långsiktiga, mer om disciplin, mer om att minimera kostnader - och det är tråkigt, eller hur? Det säljer inte.

Chris Evans knivar ut tröja

Ilijevski föreslår att man lyssnar på skapare som erbjuder sunda forskningsbaserade råd och undviker alla som fokuserar på kort sikt. Investering, tillade han, är rotad i sannolikhet, vilket betyder att ju längre du gör det desto mer sannolikt kommer du att vinna.

Den typen av mentalitet gynnar tålamod och inte den snabba vinstspekulationen som så många FinTok-influenser fokuserar på. Shields å sin sida använder sin sida för att föreslå aktier, men han föreslår aldrig att han ska vara ensam. I många av hans videoklipp börjar 22-åringen med att påminna sina anhängare att han inte är professionell.

Shields vill att alla på StockTok - inklusive sina egna anhängare - ska göra sin egen forskning, särskilt när det gäller investeringar. 22-åringen blir bekymrad av vissa användare, som kommer att titta på en video på en het aktieplockning och bara köpa den tomt.

Vissa människor gör inte sin forskning - de lyssnar bara, sa han. Och det kan vara läskigt ibland för att du vet att vissa människor lägger hela sin 401 (k) på någons åsikt. Det är det negativa från StockTok.

'[Det är] platsen att vara'

Inte alla på StockTok är lika transparenta. För varje influencer som Shields finns det dussintals fler som pratar om deras rika, extravaganta livsstilar - som enligt dem endast kan erhållas genom att följa deras råd exakt.

Några av dessa användare är extremt unga. Några är bara tonåringar som, även om de själva lyckas, säljer en väg till framgång som inte alltid kan replikeras.

Skaparna som bara slår ”heta lager” eller diskuterar optionskontrakt gör verkligen TikTok-användare en orättvisa, sa Clark, finansplaneraren. De försöker leverera den ordspråkiga ”silverkula” om hur man kan tjäna pengar enkelt och snabbt. Verkligheten i investeringsvärlden är att det är ungefär lika troligt som att bli en professionell idrottsman.

Dessa konton undergräver helt skapare som Taylor Price. Gen Z företag ägare, som har mer än 650 000 följare på TikTok använder hennes plattform strikt för att utbilda andra ungdomar.

Genom att lätt kunna kommunicera och göra ämnen som finansiell kompetens mycket mer smältbar för min målgrupp är TikTok platsen att vara, berättade Price In The Know.

två bröder mammas dag video

Priset gick ursprungligen viral med ett halsband. Kommentatorer började fråga hur hon hade råd med smycken, vilket fick henne att inse att hon kunde dela sin kunskap online.

En mer opportunistisk TikToker kanske har föreslagit en silverkula, men Price höll fast vid fakta. Hennes videor är djupt instruktiva och använder skisser, musik och memes för att få tittarna att se vad hon kallar edutainment.

Precis som Shields ser Price det goda och dåliga i StockTok. För henne har det varit en chans att hjälpa unga människor överallt att förbättra sin ekonomiska kompetens.

Det är det som är så speciellt med TikTok, sa hon. Du kan nå outnyttjade områden som aldrig utnyttjats tidigare.

Clark upprepade den känslan och sa att StockTok som bäst skapar ett nytt fartyg för ungdomar för att få sund och hjälpsam ekonomisk rådgivning - förutsatt att de ser på rätt ställen.

TikTok har tillhandahållit en anslutning till en generation som normalt inte skulle hämta de dammiga gamla finansböckerna eller vill ta sig tid att lyssna på en fullständig ljudbok som diskuterar investeringsprinciperna, sa han.

Kolla in In The Know intervju med Takashi Murakami .

Populära Inlägg